info@academie-nieuwezorg.nl

7
jan

Analyse van Deloitte… rendement geneesmiddelenbedrijven daalt fors

Het rendement van geneesmiddelenbedrijven daalde de laatste acht jaar van 10,1 naar 1,9 %. Dat blijkt uit een analyse van Deloitte. De consultant betrok twaalf geneesmiddelenbedrijven in het onderzoek, dat eind december werd gepubliceerd.

Lees hier het hele bericht 

Bekijk hier de hele analyse van Deloitte

Het rendement op investeringen is een belangrijk kengetal voor beleggers, schreef Het Financieele Dagblad in oktober nog. Een rendement van 10 % is nodig om de sector aantrekkelijk te houden voor beleggers, volgens Deloitte. Voortdurende investeringen zijn nodig om innovatie te waarborgen.

Hogere kosten 
Aan het dalend rendement liggen diverse cijfers ten grondslag, beschrijft Deloitte.
De kosten om een nieuw geneesmiddel naar de markt te brengen, zijn in acht jaar bijna verdubbeld: van € 1 miljard naar € 1,9 miljard. De voorspelde piekverkoop van een nieuw geneesmiddel halveerde juist in die periode. Nu is dat € 357 miljoen per jaar. Verder blijkt dat er minder nieuwe geneesmiddelen in een vergevorderde onderzoeksfase zitten bij de twaalf onderzochte bedrijven. Dat aantal pijplijnproducten daalde in acht jaar van 206 naar 159.

Oorzaken
Deloitte wijst verschillende oorzaken aan voor het afkalvend rendement. Het wordt steeds complexer en duurder om een nieuw geneesmiddel te ontwikkelen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld, immuun-, gen- of celtherapie. De grote prijsdruk vanuit concurrentie en overheden speelt ook een belangrijke rol, net als de afloop van veel patenten. Relevant is ook dat er steeds meer geneesmiddelen worden ontwikkeld voor zeldzame ziektes. Vanwege het geringe aantal patiënten is het lastiger om die kosten terug te verdienen.

Lees hier meer nieuwsberichten van de AcademieNieuwezorg

Vraag hier de brochure AcademieNieuwezorg aan