info@academie-nieuwezorg.nl

25
nov

Het preventieakkoord laat qua effectiviteit te wensen over, stelt het RIVM. Waar schort het aan?

Hoe loopt Nederland er in 2040 bij dankzij het zwaarbevochten preventieakkoord van staatssecretaris Blokhuis? Een stuk zwaarlijviger dan gisteren, de dag waarop hij dat akkoord presenteerde. En met bijna net zoveel problematisch alcoholgebruik. De enige reden voor feest is de verwachte daling van het aantal rokers. Blokhuis’ doel om het aantal volwassen tabaksgebruikers terug te brengen naar 5 procent lijkt hij wél te halen.

Ondanks het rooksucces zal de staatssecretaris niet blij zijn met de analyse die het RIVM desgevraagd losliet op zijn magnum opus. Daarvoor beroept het kennisinstituut zich op eigen expertise en een pakket wetenschappelijke literatuur. Een groot Nederlands beleidsonderzoek over gezondheid uit 2016 is daarbij leidend. Daaruit blijkt welk beleid bewezen werkt om een samenleving gezonder te maken. Het RIVM kan zo zien hoe goed het preventieakkoord daarop scoort.

Eén ding is duidelijk: halve maatregelen hebben weinig effect. Precies dat laten de rigoureuze anti-rookmaatregelen zien. En precies daar gaat het mis wat drankgebruik en overgewicht betreft. Wetenschappers pleiten voor grote accijnsverhogingen voor alcohol, of anders wel voor beperking van verkooppunten en openingstijden daarvan. Wat overgewicht betreft zoeken wetenschappers het in een flinke suikertaks. Een variant op die suikertaks – suikervrije frisdranken goedkoper maken – leek een paar maanden geleden nog in het akkoord te komen, maar sneuvelde in de onderhandelingen. Zulke verregaande maatregelen liggen politiek gevoelig. Maar werken nu eenmaal het duidelijkst.

Met alleen informatie verschaffen over hoe slecht alcohol en overgewicht is, kom je er dus niet. Maar het kabinet heeft voorlichting en campagnes evenwel nodig om draagvlak te creëren voor zwaardere maatregelen. Vandaar dat het pakket aan rookmaatregelen ook campagnes bevat.

Dan zijn er ook nog wat zaken waarvan het nut nog niet hard is bewezen, maar waar dat bewijs wel voor wordt verwacht. Dat gaat bijvoorbeeld over schoolprogramma’s met aandacht voor weerbaarheid van jongeren. Hetzelfde geldt voor een verbod op tabaksreclame. Om dat bewijs straks misschien wél te hebben, adviseert het RIVM om het effect van die nu nog onbewezen ingrepen vooral goed in de peiling te krijgen de komende jaren.

Overgewicht

Huidige situatie 48,7 procent van de volwassen heeft overgewicht, 13,5 procent van de

jongeren

Doelstelling voor 2040 38 procent volwassenen, 9,1 procent van jongeren

Greep uit de maatregelen

Frisdrankproducenten stoppen met verkoop op scholen. Op die scholen komen meer watertappunten

Supermarkten maken minder gebruik van wervende (tekenfilm)figuurtjes op productverpakkingen

Er komt een campagne over de Schijf van Vijf en een nieuw, breed gedragen voedselkeuzelogo

De helft van alle schoolkantines moet in 2020 een gezond aanbod hebben Voor 2025 moet er 30 procent minder suiker in frisdrank zitten

Met ingang van volgend jaar wordt een leefstijlinterventie voor volwassenen met overgewicht of een verhoogde kans op obesitas vergoed vanuit de Zorgverzekeringswet

Problematisch alcoholgebruik

Huidige situatie 9,2 procent van de volwassenen (ambities jongeren niet te vergelijken)

Doelstelling 2040 minder dan 5 procent van de volwassenen

Greep uit maatregelen

Kenniscampagnes over de schadelijkheid van alcohol en het veranderen van de norm

Alcoholmerken gaan zich op sociale media niet meer richten op jongeren onder de achttien jaar

Een maximum van 25 procent korting op drank door de Drank- en Horecawet aan te passen

Meer zorgverleners die zich specialiseren in zwangere vrouwen.

Er komt aandacht voor een vroege signalering van alcoholproblemen

Sportkantines schaffen de ‘meters bier’ af, en schenken niet meer tijdens jeugdwedstrijden

Roken
Huidige situatie 23,1 procent van de volwassenen, jongeren 8 procent Doelstelling 2040 5 procent volwassenen en 0 procent jongeren. Greep uit de maatregelen

Supermarkten plaatsen rookwaren vanaf 2020 uit het zicht van klanten. Vanaf 2021 mag het in geen enkele winkel te zien zijn. Accijnzen op tabak doen de prijs van een pakje vanaf 2020 met één euro stijgen. Het kabinet kijkt of de prijs daarna kan stijgen tot 10 euro vanaf 2023

Vanaf 2020 komen er neutrale verpakkingen voor sigaretten en shag.

Schoolterreinen, kinderopvanglocaties en kinderboerderijen zijn vanaf 2020 rookvrij. Sportclubs en speeltuinen komen daar in 2025 bij.

Rookruimten in alle sectoren van de samenleving (publiek en bedrijfsleven) zijn vanaf 2023 opgeheven.